Přesune se doprava z kamionů na železnici?
- Dub, 13, 2020
- Služby
- Komentáře nejsou povolené u textu s názvem Přesune se doprava z kamionů na železnici?
Neustále roste množství nákladu, které se v Česku přepraví. Naprostou většinu přepravy zajišťuje kamionová doprava. Železniční nákladní doprava bude ze strany státu podporována, plánují se úpravy tratí pro vyšší přepravní rychlosti a průjezd delších vlaků.
Českem projíždí denně více než 50 tisíc kamionů, jejich počet se rok od roku zvyšuje. Souvisí to i s naší geografickou polohou, ve středu Evropy, plníme roli tranzitní země. Výhodou na první pohled může být vysoký výběr mýtného za průjezd po našich dálnicích a silnicích, přináší to ovšem i řadu negativních jevů.
Některá města nemají dostavěné silniční okruhy, které by vedly kamiony mimo zastavěné oblasti. V důsledku provozu kamionů dochází k výraznému nárůstu hluku a zhoršení kvality vzduchu.
Čeští dopravci se stále častěji a ve větší míře potýkají s konkurencí, především z východních zemí. O zakázky kvůli jimi nabídnuté nižší ceně přicházejí malé i velké firmy. Podíl domácích dopravců se každoročně snižuje, české firmy navíc mají problém s nedostatkem řidičů. Navíc Ministerstvo dopravy plánuje snížení maximální povolené hmotnosti kamionů, jednak z důvodu přizpůsobení se státům EU, ale také z důvodu ochrany silnic nižších tříd, které nejsou na vysokou zátěž stavěny a vyžadují následně častější opravy.
Evropská unie má v úmyslu převést část silniční nákladní dopravy na vzdálenost větší než 300 km na železnici nebo vodu. Mělo by tím dojít ke snížení energetické náročnosti nákladní dopravy, což s sebou přinese i nižší emise. Problémem v Česku zřejmě bude současná nedostatečná kapacita železnice. Podle zákona o drahách má přednost osobní doprava, nákladní vlaky musí ustupovat a jejich průměrná přepravní rychlost významně klesá. V některých úsecích je kapacita železnice na hraně a hrozí její přetížení. Částečným řešením je zvýšení maximální povolené rychlosti až na 200 kilometrů za hodinu a sjednocení trakční soustavy. Klíčovým faktorem tedy bude modernizace, především tranzitních úseků.
Search:
Categories
Archives
- Květen 2023
- Únor 2023
- Leden 2023
- Prosinec 2022
- Říjen 2022
- Červenec 2022
- Červen 2022
- Květen 2022
- Duben 2022
- Březen 2022
- Únor 2022
- Leden 2022
- Prosinec 2021
- Listopad 2021
- Září 2021
- Březen 2021
- Únor 2021
- Leden 2021
- Září 2020
- Červenec 2020
- Červen 2020
- Květen 2020
- Duben 2020
- Březen 2020
- Únor 2020
- Leden 2020
- Prosinec 2019
- Listopad 2019
- Říjen 2019
- Září 2019
- Červenec 2019
- Červen 2019
- Leden 2019
- Říjen 2018
- Září 2018
- Srpen 2018
- Květen 2018
- Duben 2018
- Březen 2018
- Únor 2018
- Prosinec 2017
- Říjen 2017
- Červenec 2017
- Duben 2017